Monday, November 8, 2010

makin teruk..

kulit haikal suddenly menjadi sangat teruk..nak kata sensitive...ntah lah..my sis penah ade eczema..so menda tu memang dalam keturunan la kira walaupun aku takde--kulit aku kebalkah..?? anak aku memang ada eczema tapi mild eczema la..2weeks ago just rashes kat tangan..selalu eczema menyerang di bahagian pelipat badan seperti pelipat siku,belakang lutut,belakang telinga dan sebagainya..haikala aku tengok kalau balik dari rumah seseprang dia kena eczema means rumah orang tu kotor @ berhabuk..haishhh....kat rumah ni jenuh juga aku nak mengemas/ membersih..rumah tak lah besar mana pun..ok,the story begin..
lepas tu kan ruam kat tangan dia tu tak surut2..stay macam tu je..kalau bawah cahaya matahari,nmpak macam teruk sanat tapi setengah hanyalah parut dan setengah lagi jadi kulit agak keras..(macam jerawat nasi tuh)
lepas balik dari kampung(1 of his cousin ada eczema yang sanagt teruk) cousin dia demam haritu and lepas baik demam terus kuar ruam=kudis=akhirnya jadi macam nanah..hampir 70% whole body..dapat bayangkan.. disaster..time tu haikal ok lagi.lepas balik je dari kampung dia dapat 'hadiah.' aku tak kata penyakit tu berjangkit..aku ni ade buah fikiran yang lain..pendapat 1-anak aku nak melangkau usia 2tahun.jadi sel2 dalam badan nak meregang dan memanjang,jadi tak tau nak sakit tang mana,tu yang kuar macam kudis & nanah.
2-dia ada jatuh haritu kat kampung--maybe dia trauma.sometimes pegi doctor pun mereka tidak boleh menyelesaikan..banyak kes bukan kematian yang tiada jawapannya..??suntik itu suntik ini..susah hati tengok anak kita cucuk sana cucuk sini kan..
3-dia rindukan saudara mara dia..haikal sangat suka orang ramai..haritu pegi GIANT ade la sorg  budak ni seusia dengan haikal.aku punyalah bercakap dengan anak aku ni,rupanya dia ikut mak lain(dekat je k) ikut budak tu.mak budak tu suh budak tu letak barang dalam bakul,haikal plak yang buat..aku tengok,eh budak ni..bertuah betul.smapai ramai la cakap haikal ni lonely,nak kawan..(ha ah..banyak la..kot aku beranak pun bukan adik terus jadi besar..mau di'getol' adiknya nantikan..) tinggal kat rumah pun just aku berdua..hubby balik on weekend..sometimes my frens tdo sini sejak ibuku telah di'curi.'
so,pendapat yang mane agaknya ek?? 1 2 @ 3 ...hubby kate otak aku kosong ke sampai boleh fikir macam-macam and benda diluar kotak fikiran kita??aku cakap aku memang camni..suka buat andaian sendiri..wakaka--dah macam syakira plak.
dan yang peliknya kan,kudis/ ruam bermata kuning(macam nanah) naik di bahagian kepala banyak..tu yang aku mushkil..istilah homopathy bertentangan dengan ubat spital..kalau jatuh,kena mana dulu.bahagian mana landing dulu.cara jatuh macam mana..and macam2 lagi..sebab ubat yang diberi tu akan dibagi dengan description yang kita bagi..and so far alhamdulillah.anak aku bila kena flu,aku bagi ubat flu..1st 2 days memang flu nya masya'allah..macam air..kua je..kena rajin mengelap.tapi lepas tu terus takde dan dada pun tak berbunyi..ajaib bukan..??aku tak letak cream ape just letak ubat kuning..habis anak aku kuning. sementara ubat ku sampai di depan pintu rumah..dan semalam aku run beli sebaMED baby bath and shampoo.terpaksa mak...hehe..aku bukan kedekut tapi otak ni selalu fikir.orang susah tak pakai pun sebaMED.orang susah pegi je spital gomen..so aku sematkan dalam diri..jadi dah terbiasa..macam mana kalau mesia darurat / berperang dan sebagainya..bila dah terbiasa senang nanti tak boleh terima kekalahan/susah kan..??so aku ajar anak aku..tapi kes ni aku tak tahan..risau..aku ok lagi..EN.HUBBY bising.dan aku tak suka cara orang pandang anak aku..?? macam aku ni pengotor..benda dah jadikan..
kakak aku cakap sebaMED is good as daily use untuk skin yang cantekk dan prevent..but now skin anak aku bukan prevent lagi..dia dah kena..so guna EUBOS emulsion baby..tapi aku cari cari dan cari tak jumpa jugak..bengang betul..aku rembat je la sebamed..so,bye2 johnson n johnson..aku ni da lah suka beli pek yang besar konon nak jimat..ambik ko..last2 rugi..tak pakai..baby bath ade lagi 2 pek besar tak buka..nasib shampoo tinggal sebotol.tu pun banyak g..tapi aku nak g cari juga EUBOS..hehe..simpan mane tau emrgency nantikan..??kan??stok makanan pun aku camtu..bukan tamak api aku suka bila-bila aku rasa nak buat itu,bahan dah ade..nak buat ini barang dah ade..

waaa..waaa..waaaa(menangis) esok nak g cameron tapi susah hati kulit anak aku macam tu...sedih aku..
stetmen laki aku "mak bukan main vouge..anak tak terjaga" sambil senyum perli..geram aku..yang aku perasan anak aku ni bila husband aku ada.time tu la nak selsema time tu la nak sakit..nak perhatian ke ape..??

No comments:

Post a Comment