Monday, August 13, 2012

kenapa perlu berpantang?

selepas 9 bulan mengandung dan melalui proses kelahiran badan menggunakan tenaga yang banyak.setelah penat bekerja keras,badan kita perlu rehat..amalan seperti berurut,bertungku,berbengkung aku amalkan..cuma mandi air rebusan akar kayu,meminum air herba tidak aku lakukan..berpantang sendiri buat mana yang mampu.

dari segi pemakanan pula aku konfius orang A kata boleh makan ayam..orang B kata tak boleh makan ayam.. dan time aku berpantang anak sulung sememangnya aku x makan ayam/daging..hanya makan ikan haruan/tenggiri..berbeza dgn berpantang anak kedua(berpantang sendiri).hari pertama dan kedua aku berlaukkan sup lobak putih dan tenggiri bakar bersama halia+lada hitam. hari ketiga masuk ward sebab baby kuning..duduk ward selama 5 hari.dan faham2 lah lauk hospital macam mana.ikan kurau masak acar la,ayam masak lemak kuning,ikan sweet sour dan sebagainya..sayur jgn ckplah,taugeh goreng,bendi goreng,sengkuang cina  masak air..memang terbeliak biji mata.so bile berbual dgn nurse dorg cakap boleh makan.istilah perubatan takde pantang2..aku ni teragak2 nak makan ke tidak..perut dah tentu lapa.dengan menyusukan baby lagi..memang menggigil2 dibuatnye.dan mak aku datang melawat bawak brownies la,cupcake..katanya bukan utk aku,utk org2 yang dtg..habis aku? hehe..

berbengkung-hari pertama lg aku da stat pakai bengkung tu pun bukan bengkung yang traditional..aku guna girdle buat sementara tunggu tukang urut dtg keesokannya.bengkung tali aku ada,bengkung moden pun ada tapi tukang urut guna bengkung die-->bengkung lilit.

berurut-hari ke 2 aku dah mula berurut tapi tukang urut tak usik bahagian perut lagi..hanya uli2 lembut..dia urut 1badan..tapi yang pelik die tak urut bahagian breast..selalu tukang urut memang usik bahagian breas untuk perbanyakkan air susu..cadangnya berurut 4x direct kemudian sambung minggu depan tapi dah ke3(selepas berurut baru g hospital cek) baby kena admitted..setakat ni aku berpantang 30 hari aku hanya berurut 4x makcik A 2xmakcik B 1xmakcik C so TOTAL=7x urut

aku memang sentiasa berstokin dan berbengkung..pram dan pilis tak pakai sebab tukang urut kata dia tak suka(busuk) pelik pun pelik sebab jarang dgr tukang urut tak guna param dan pilis..aku mandi mula hari ke-4..takut badan masuk angin..hehe..cuma lap2 dgn air panas dan kain..lagipun malas nak bukak bengkung nanti nak pakai semula seksa..rambut aku cuci selang 2 ke 3 hari..memang aku rasa busuk masam la badan ni.tapi dah namanya berpantang kan..kang wangi2 suami jeling2 plak..kihkih..

bertungku-hari2 aku bertungku.time tukang urut ada dia guna batu sungai.lepas tu aku guna tungku elektrik aje..3x sehari atau sebanyak mungkin..kadang duduk saje2 depan tv aku bertungku..sedap badan..

sauna-baru aje stat(minggu ke3)stress tgk badan kembang air..padahal memang kembang..gedik je..aku mmg semangat nak kembali ke bentuk yang asal*macam la slim naw* pegnen pkai sua L baju pun besar je..sedih tau tapi demi babykan.skang ni perasan mcm dah slim sket..huhu..pkai tshirt dulu2 dah muat dah..jeans blm try lagi la..nnt try x boleh masuk tak pasal je stress..baik jgn

jahitan-aku luka di bahagian perinium..kali ni terhover sket koyak sebab angkat punggung x sedar kot.and di tepi dinding kiri dan kanan vaginal opening..tapi tu la..perlu ke duduk diam2 selama 44hari..aku ni stat pantang je aku da rimas tak boleh buat itu ini..tapi dah namanya berpantang sendiri(dgn suami je takde guide dari org yg lebih tua) kena kuatkan badan juga..ramai yang cakap 'ei..jgn buat itu jgn buat ini..duduk diam2..awk tu dlm hari..rehat la..esok tua badan awak yg sakit..badan awak x elok waktu baru awak tau' hurm..ikutkan memang aku nak baring je..berpantang macam puteri..erm,korg cek tak luka jahitan?hari ke 20 baru nurse cek aku nye jahitan*malu2 kucheng* nurse ckp normal mcm tu tapi aku rasa tak normal..huhu.. aku ni lepas cek luka jahitan je aku rasa down..aku expect jadi macam anak dara balik.beranak yg 1st elok je..beranak yang 2nd ni aku rase mcm tak berapa kemas cantuman luka..(tak tau la klu sebenarnya elok tapi aku yang kecoh kata tak elok)so serba sedikit aku rasa rendah diri..bila angin kus2 tu dtg mule la aku serba tak kena..hubby pening kepala..

tapi aku rasa berpantang kali ni if arwah nenek aku hidup mau jeling2 die dgn aku..huhuhu..*suami tak dibenarkn duduk disebelah isteri--katanya urat kembang..tak boleh byk jalan,itu x boleh ini x boleh.ikutkan 1hari hanya 1gelas air..param pilis kena sentiasa pkai..kira aku bnyk langgar pantang tapi tu la..aku rasa badan dah segar..(klu nak mop+sapu+kemas+buat sume keje rmh dlm 1hari blm blh lagi..)buat sikit2 je dulu boleh..bila badan aku sakit aku mintak le suami sapu minyak urut kat badan..dgn kadang aku lepas rambut(lepas minggu ke3) stokin pun skang kadang tak pakai..aku pkai selipar rumah je.

so far BERTUNGKU,BERBENGKUNG,BERURUT,SAUNA MEMANG AKU AMALKAN..bab makan maybe banyak langgar..huhu..hubby belikan aku mcd la,kfc,domino's..katanya kesian aku makan lauk macam tu..buat jamah tak pe la jugak..hubby suh makan byk katanya nanti lapa..stress aku!orang sibuk nak kurus..aku belasah je makan sebab perut dah lapa sangat..kire makanan pantang yang aku makan tu boleh cover balik la makanan merepek yang aku makan..baby alhamdulillah tak meragam..tapi ade sekali tu menangis2 smpai aku sendiri hangin*hehe* agaknye aku minum air soya 1bungkus +mkn taufu lembut msk sup +mkn tau fu fah..angin die mlm tu..uwek sana uwekk sini..

*aku kua rumah hari ke 27--->g pasar..muahahaha...geram nak beli stok dapur..tak dpt g klcc,ikea,jusco dpt g pasar pun jadi la.bila hubby pegi jusco beli barang,aku rasa nak ikut je..huhu..hubby on kan aje..semalam hubby ajak p ikea..aku memang nak sgt2 tapi kenangkan hari ahad,maka memang bersesak la.tak sanggup  aku..dulu baby dlm perut aku sanggup lagi..ni kesian kot kat baby..

ehem*semalam mkn 1ayam goreng radix n 1wrap..

No comments:

Post a Comment