Monday, November 30, 2009

sakittt......

hurm..musim sakit agaknya lani..haritu kuku da tercabut,lepas tu jatuh tangga..latest kena coxsacky (tak tau la betul tak ejaan nya)..ya allah..dugaan anakku nak membesar..kesian betul..anak aku ni sakit nampak macam tak sakit..mula2 cam ni citenye..papa die ade tanye nape badan die dedar.aku cakap mane ade yang.biase je tuh die biase berpeluh lari sana lari sini..malam tu time die melalak aku ternampak something kat tekak die(ulser besar ibu jari).petang tu dia masih nak makan lagi aku buat ikan tenggiri+carrot+dhal..die makan macam biasa.so tak detect apa2 la.malam tuh aku tengok mulut anakku nganga je.tak mo telan air liur.apetah lagi minum susu(BF) aku risau + cuak bagai..bagi air masak lagi la tak mo.cek temp 37.tengok tapak kaki da bintik2 merah..pelik..risau kot2 dengue ke hape kan.tanya akak aku die cakap bukan..aku ni plak bukan jenis tak gheti risau tapikalau boleh kurangkan masuk spital ni sebab tak mo ubat2 dalam badan anakanda..jadi aku tuam badan,letak cool fevel,letak asam jawa kat dahi.hubby memang nak g farmasi dah beli aku kata tak payah.aku bagi homopathy.aku percaya homopathy ni..lepas ni die kebah..hubby pun kua la(aku bagi kebenaran..hehe) die main golf jap sebab da lama tak main.kesian plak kan..aku pk sebab malam die sanggup take over jaga anak(aku mengulit mimpi) pukul 11 hubby ade call tanya heronya.aku cakap tengah syok tido.tak lama lepas tu 11.30 anak aku bangun meraung2..aku steady lagi..lepas tu aku da tak tau nak buat ape..blank otak ni.da buat macam2.aku sampai nak bawak dah g KPJ sebab buntu..last2 anak aku t'tido kepenatan menangis. aku bg die air guna shrink (paksaan) tu pun meraung2.bagi susu aku laginla die loya.aku terpaksa bancih susu tepung sket(aku punye) alhamdulillah die nak minum guna shrink jugak.esok pagi tu aku bawak g klinik sebab tak kurang2 jugak..doc ni plak jenis sempoi.cek punya cek die cakap anak awak ni kena COXSACKY macam campak tapi campak lebih teruk.cuma COXSACKY ni cepat merebak..mula2 hubby dok risau ingt kayap ular..ruam yang banyak ATTACK kt bhgn genital area,kaki,tangan, butt,mulut..kesian anak aku..gatal + pedih + miang.cuba bayangkan??yang aku plak tak tau die kena ape pakaikan baju yang agak tebal nak bagi berpeluh..mula2 ok bila dah berpeluh basah kat baju dia menangis.siap mandi kan die berkali2..lepas mandi je lega.tak makan jugak la 3 hari..kurus dah anak aku skng..pakai baju sume longgar.dari berisi ni dah jadi macam ape..kesian aku tengok..bayangkan bila time tidur nak hisap @@@@@ tapi tak dapat sebab tekak sakit..kebetulan air susu banyak yang amat minggu tu..mengalir ke tepi je susu + air liur dia.aku risau dia hidrate ke..doc bagi air garam..die suke minum air garam tu orange flavor..lepas 3 hari syukur dia ada selera makan tapi tak kuat sangat.tu pun nak makan yang manis2.yang masin n berlauk dia tak mau.susah hati aku mula2.tak pe la bagi dia custard ke ape janji makan..sayur2 ni tak mau die..sekarang alhamdulillah die semakin pulih..selera makan bertambah..menu dah kembali seperti sedia kala..

No comments:

Post a Comment